KONFERENCE DIVADLO A POLITIKA
PRAHA, DIVADLO ARCHA
24. 9. 2022 17:30
Divadelní inscenace Poledne, vznikla v roce 2018. Impulsem pro její přípravu se staly události, které se odehrály 25. srpna 2013, kdy byla na Rudém náměstí v Moskvě zadržena bezpečnostními složkami desítka osob, které si sem přišly připomenout protestní shromáždění proti okupaci Československa armádami Varšavské smlouvy v srpnu 1968 a také hanlivé veřejné vyjádření Miloše Zemana o některých účastnících demonstrace v roce 1968 a jejich dětech z roku 2014. Samotné přípravě inscenace Poledne předcházel rozsáhlý výzkum, zahrnující jak studium historických dokumentů a konzultace s českými i zahraničními historiky, tak rozhovory s žijícími účastníky demonstrace, jejich dětmi a se členy tehdejšího sovětského disentu.
Inscenace Poledne v sobě spojuje dokumentární divadlo vyprávějící o událostech, které následovaly po demonstraci osmi statečných na Rudém náměstí v Moskvě dne 25. srpna 1968, a výtvarné a fyzické divadlo neodbytných obrazů inspirovaných poezií Natalie Gorbaněvské, Vadima Deloneho a dalších básníků sovětského disentu 60. a 70. let. Režijně-výtvarná koncepce je dílem Pavla a Heleny Štouračových; živý hudební doprovod inscenace pak obstarává smyčcové kvarteto v kompozicích Elii Morettiho, dlouholetého spolupracovníka souboru.
Před uvedením inscenace Poledne proběhne v divadle Archa veřejná konference na téma divadlo a politika. Konference se zúčastní Jaroslav Gorbaněvský, syn Natálie Gorbaněvské a Sarah Fajnberg, dcera dalšího protestujícího Viktora Fajnberga, Adam Hradilek z Ústavu pro studium totalitních režimů a další hosté. Moderování se ujme Michaela Stoilova, rusistka a překladatelka, spouatorka knihy Za vaši a naši svobodu.
Ve své tvůrčí práci se Divadlo Continuo opakovaně vrací k historicko-politickým tématům událostí 20. století, které dodnes ovlivňují realitu současného středoevropského prostoru. Tvůrci Continua jsou přesvědčení, že tyto události, absence jejich vědomého celospolečenského zpracování a analýzy přímo, či nevědomě ovlivňují nezdravé společenské klima zemí bývalého sovětského bloku. Manifestují se v často patologických projevech na všech úrovních společnosti, připomínajíc psychotické reakce neléčených traumat v podobě paranoie, strachu z neznámého, stádovosti, nízkého sebevědomí, atd. Inscenace a tvůrčí projekty této oblasti zpracovávají jednotlivé historické události hledají právě jejich přesah a kontext v současné realitě naší společnosti.
V rámci této dramaturgické koncepce Continua vznikla řada repertoárových inscenacích (Oběť, 2009, Sousedi, 2012, Poledne, 2018) i site-specific projektů (Jizvy v kameni, 2010, Zapomenuto v polích, 2015, či V břiše velryby, 2019).